Streaming the Classroom Young Talent Academy

Opdrachtgever

 Young Talent Academy (ROC Nijmegen)

Probleem

Studenten van de Young Talent Academy (YTA) van het ROC Nijmegen zijn veel in het Sportcentrum Papendal en andere (ook internationale) locaties om te trainen voor hun sport of ze zijn op stage. Hierdoor kunnen zij niet altijd live bij de hoorcolleges aanwezig zijn die aan de Campusbaan gegeven worden door de docenten. Momenteel worden alle hoorcolleges al wel opgenomen en kunnen studenten deze terugkijken in de ELO Threeships. Dit gebeurt met een camera met microfoon en SD kaart. De studenten hebben, door het feit dat de hoorcolleges niet live gestreamd worden, niet de mogelijkheid om live te volgen en/of ‘mee te doen’ aan het hoorcollege.

Vraag

Welke tool en hardware moeten we inzetten om het voor de studenten van de YTA mogelijk te maken om plaats onafhankelijk live aan de hoorcolleges deel te nemen en waar mogelijk ook ‘actief’ mee te doen aan deze hoorcolleges en deze hoorcolleges op te nemen? We zouden graag minimaal twee voorstellen zien die, na goedkeuring door het YTA docententeam, in de laatste periode van studiejaar 2017-2018 uitgetest kunnen worden en in studiejaar 2018-2019 ingevoerd.

Doel

Het technisch mogelijk maken voor al onze
studenten (ook internationaal) om de hoorcolleges live te volgen en indien
mogelijk te interacteren met de docent en/of studenten in het klaslokaal aan de
Campusbaan. Het gaat om één klaslokaal van de YTA waar de hoorcolleges door
verschillende docenten worden gegeven. De hoorcolleges moeten ook opgenomen
worden en online geplaatst worden in het archief. De mogelijkheid of de live
hoorcolleges ook tot Begeleide OnderwijsTijd (BOT) gerekend kunnen en mogen worden, moet ook onderzocht zijn.

Resultaat

Alle studenten kunnen, indien zij niet aanwezig kunnen zijn in het klaslokaal, het hoorcollege plaats onafhankelijk volgen via een livestream. De student die niet live kan deelnemen kan het hoorcollege later bekijken in het archief. Dit zorgt ervoor dat de student geen onnodige vertraging oploopt tijdens zijn/haar studie en, indien de techniek het mogelijk maakt, de student ook kan interacteren met de docent/studenten in het klaslokaal aan de Campusbaan. Indien (technisch) mogelijk tellen de live hoorcolleges mee als BOT.

Oplossing

Dit was een ‘extra’ project voor mijn opdrachtgever ROC Nijmegen. We hebben het lokaal inmiddels ingericht voor ‘Streaming the Classroom’. Studenten kunnen any time, any place, any device de hoorcolleges volgen zodat ze niets missen. De software die we hierbij hebben gebruikt is ‘Adobe Connect’. De hardware die is geïnstalleerd: touchscreen digibord, HD camera met afstandbediening, 360 graden microfoon en werkplek met computer en beeldscherm.

Ik heb een fijne samenwerking met jou (gehad) en kijk uit naar een nieuw jaar met goede samenwerking en succesvolle interventies. Dank voor je bijdrage en je energie!

Marc Jansen

Adviseur informatiemanagement en digicoach, ROC Nijmegen

Instructiekaart Adobe Connect – Young Talent Academy (ROC NIjmegen)