H5P is een tool waarmee je verschillende interactieve content kunt maken en delen. H5P is als plugin beschikbaar binnen WordPress, Moodle en Drupal, maar je kunt het ook binnen elke willekeurige website/ELO/LMS embedden. Deze interactieve content kun je dus gemakkelijk gebruiken voor je website, in een e-learning module, cursus of bijvoorbeeld om te embedden in een ELO/LMS. Het mooie ervan is dat die interactieve onderdelen niet alleen op een computer of laptop werken, maar ook op de meeste tablets en smartphones, zolang ze maar HTML5 ondersteunen. Heb je geen website of ELO/LMS tot je beschikking, dan kun je via https://h5p.org/ ook een eigen account maken en zodoende daar je eigen interactieve content maken. O ja, het is volledig gratis!

Om iets interactiefs te bouwen moet je natuurlijk wel wat voorbereidend werk doen, net als voor elke andere les of werkvorm die je voorbereidt. Wat ga ik maken? Voor welke doelgroep? Wat is het leerdoel? Hoe wil ik het vormgeven? Welke leerstof/inhoud ga ik aanbieden?

Het is dus heel gemakkelijk én leuk om een quiz, een interactieve video, een opdracht of een spelletje te maken dat je op allerlei manieren kunt gebruiken. Op dit moment (06-11-2018) zijn er zo’n 40 verschillende werkvormen en activiteiten. En ik heb ze allemaal uitgeprobeerd. Op deze pagina zie je 32 voorbeelden van H5P. Als thema heb ik telkens BLEARN gebruikt als uitgangspunt.

Heeft u ook interesse in H5P of e-learning? Neem dan contact op.

Memory

Schuifafbeelding

Quiz

Sleepvraag

Interactieve video

Accordeon scherm

Afbeeldingen blender

Rekensommen

Audio player

Audio opnemen

Grafiek

Collage

Gecombineerde H5P elementen

Presentatie

Dialoogkaarten

Doelen stellen

Sleep de woorden vraag

Essay vraag

Fill in the blanks vraag

Multiple hotspot vraag

Hotspot vraag

Flitskaarten

Raad het antwoord

Afbeelding met hotspots

Afbeeldingen koppelen

Volgordevraag afbeeldingen

Aanwijsvraag

Meerkeuzevraag

Persoonlijkheidstest

Quiz

Zeg juist of onjuist. Deze vraag werkt alleen in Google Chrome

Stellingen